Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2010 17:15 - ПЕТ СЪВЕТА КЪМ ДЕТЕТО С ДИАБЕТ И НЕГОВИТЕ РОДИТЕЛИ
Автор: georgihadjiyski Категория: Други   
Прочетен: 6365 Коментари: 2 Гласове:
1

Последна промяна: 07.02.2011 19:35


ПЕТ СЪВЕТА КЪМ ДЕТЕТО С ДИАБЕТ И НЕГОВИТЕ РОДИТЕЛИ В ПОМОЩ НА ИЗБОРА И ОВЛАДЯВАНЕТО НА ПРОФЕСИЯ   Георги Хаджийски   (Публикувано във в-к “Клуб D”, бр. 7, 2005 год.)  image
Болестта
Диагнозата “захарен диабет” винаги действа стряскащо. И ако психиката на неукрепналата детска личност я свързва предимно с болезнените медицински процедури по лечението на т. нар. “диабет I тип”, (инсулинозависим, който е доминиращ при децата), и на някои от типичните му усложнения в тази възраст (кетоацидози, хипо-, и, хипергликемии и породените от тях различни прояви на частично и дори пълно нарушение на съзнанието – диабетна кома), то за родителите осъзнаването на тази диагноза е свързано с тежка личностна и семейна криза. След първоначалния шок, и детето с диабет, и неговите родители, започват изграждането и реализирането на различни психически механизми за компенсиране на наличието на това заболяване. А откритието и използването на действието на инсулина през 1921 год. от Фредерик Бантинг и ученика му Чарлз Бест превърна ужаса от диабета в нещо, което може, и, трябва да бъде превъзмогнато… Колкото и трудно да е понякога, превъзмогването на немалкото негативните влияния на диабета, е голямата възможност детето с диабет да реализира своята изконна човешка мисия, която великият австрийски психоаналитик Алфред Адлер дефинира с трите простички слова: любов, професия и общество. Макар и твърде често омаловажавани на фона на останалите проблеми на детския диабет, изборът и овладяването на желаната професия са важни условия за постигането на психофизиологичен комфорт. От своя страна, този процес има свои специфични механизми, които наличието на диабет безспорно усложнява. Именно за това настоящото дидактическо четиво във вид на пет съвета, е насочено към подпомагане на пълноценната професионална, (а и житейска) реализация на онези около хиляда деца с диабет, които живеят понастоящем в нашата страна.   Изборът и овладяването на професия от детето с диабет Ш      ПЪРВИ СЪВЕТ: Диабетът не бива да бъде абсолютизиран! Безспорно е, че диабетът е едно сериозно заболяване. Деца: Не го подценявайте. Но не го превръщайте и в център на живота! Постарайте се просто да го контролирате – съвременните медицински средства предлагат огромни възможности в тази насока – използвайте ги. Родители: Осъзнатото отношение към диабета би позволило да се реализира онзи възпитателен процес на балансиране между толерантността и твърдостта, който според големия американски психиатър и психоаналитик Ерик Ериксън е най-важното условие за постигането на пълноценна житейска реализация от всяко дете. В психоаналитичен аспект, превръщането на диабета в център на живота е свързано с развитието на два основни противоположни защитни механизми по отношение и на професионалната реализация – условно те могат да бъдат дефинирани като “синдром на отхвърлянето на диабета” и “синдром на отдаването на диабета”. Деца: Ако съзнателно, или както по-често се случва – подсъзнателно, в своя стремеж към компенсиране на множеството проблеми на диабета вие следвате синдрома на отхвърлянето на диабета, то вашият живот ще се превърне в постоянна борба за доказване (на самите вас, и на околните), че диабетът не е пречка да се реализирате професионално. От 1921 год. до днес има много житейски истории на хора с диабет, които са упражнявали и изключително рискови професии, и, са осъществили немалки житейски успехи във вид на завидно материално благополучие. Помислете – необходимо ли е? А ако вие, сломени от проблемите на диабета оставите вашата личност да бъде обсебена изцяло от синдрома на отдаването на диабета, то тогава ще превърнете живота си в обект на своите страхове и хорското милосърдие: “Горкият болен, нещастен, беден човек, той е негоден за нищо!” Помислете – искате ли го? Ш      ВТОРИ СЪВЕТ: Освободете се от излишните емоции и подходете разумно! Деца: Помнете: С диабета се живее. При това достатъчно дълго за да осъществете мечтите си! И колкото по-бързо съумеете да се освободите от болката и страха (от инсулиновата инжекция, от иглите с физиологични разтвори, от убождащото устройство на апаратчето за измерване на кръвна захар…), толкова по-скоро ще заживеете като останалите си връстници. Родители: Не се самоосъждайте!Не се поддавайте на отчаянието и съжалението – вашето дете, подобно на всички свои връстници има огромни възможности да живее пълноценно! А ако съумеете да го възпитате правилно, то ще може адекватно да посреща предизвикателствата на диабета. Затова: Съберете необходимата информация за влиянието на специфичните видове труд върху диабета; за трудовите предпочитания на вашето дете; за учебните заведения, където желаната професия може да бъде овладяна; за обществените потребности от труд в съответния регион. Обсъдете я със своето дете и тактично му помогнете да направи своя разумен избор. Напоследък бяха издадени и на български език редица научнопопулярни книги, в които може да бъде открита полезна информация за влиянието на диабета върху трудовата дейност на човека с диабет. За повече могат да бъдат потърсени: “Наръчник на диабетика” – на проф. Е. Щандл и проф. Х. Менерт; “Как да живеем с … диабет” - на Д. Гомез; “Всичко за диабет тип 1” - на д-р Ф. Швабке и много други… Деца и родители: Когато четете обаче повече, или по-малко специализирана литература по проблемите на диабета, се старайте да запазвате критическа дистанция по отношение на прочетеното. Иначе рисковете да “затънете” психически, а и физически в множеството разглеждани проблеми не са много приятна перспектива. Ш      ТРЕТИ СЪВЕТ: Процесът на избор и овладяване на професия трябва да бъде доброволен акт! Родители: Вникнете в мъдрата аксиома, че: “Пътят към ада е покрит с добри намерения.” И не се поддавайте под силното влияние на чувството за вина на изкушенията на хиперразглезването, чрез което обикновено се постига ако не друго, то поне формиране на трайна житейска нагласа, че детето, (било то здраво, или болно), е неспособно да постигне нищо само! Помнете: Вашето дете, подобно на всяко друго, е уникална човешка личност със свои воля, нагласи, потребности, мотиви… Съобразявайте се с тях, развивайки положителните страни на неговия характер, и, коригирайки своевременно отрицателните. Деца: Знайте, че никой не може да ви принуди да правите нещо против вашата воля – в тази насока съществуват редица международни конвенции и други нормативни документи, повечето от които са ратифицирани и от нашата страна. Затова, когато му дойде времето да бъде направен някакъв избор, свързан с бъдещата професия – например записване в професионално училище, или дори започване на работа, и ако вашите желания се разминават с тези на родителите ви, бихте могли да потърсите съвет от квалифицирани специалисти – например социални работници в отделите за закрила на детето към общинските дирекции за социално подпомагане; професионални консултанти в бюрата по труда; психолози от неправителствени организации; вашите лични лекари и учители… След като веднъж обсъдете с тях своите намерения, можете да отведете и родителите си – нали знаете, че обикновено възрастните обичат да вярват повече на другите възрастни. Ш      ЧЕТВЪРТИ СЪВЕТ: Процесът на избор и овладяване на професия трябва да отговаря на трудовите нагласи на отделната личност и на обществените потребности от труд. Обикновено животът на детето с диабет се осъществява под много силното въздействие на непрекъснати, и при това често съпроводени с болезнени психофизиологични ефекти императивни разпоредби: “Задължително трябва да се бият точно дозирани инсулинови инжекции!” “Задължително трябва да се измерват стойностите на кръвната захар!” “Задължително трябва да се избягва употребата на прости захари!” И пр. Безспорно е, че една подобна сурова възпитателна школа не може да не моделира личността на детето с диабет. И действително детето с диабет много по-стоически в сравнение с връстниците си понася страданието; много по-смело е когато трябва да взема някакви, дори и свързани с неприятни последици решения; почти винаги е много по-дисциплинирано и отговорно. Като се прибавят и значителните по обем специфични познания, придобити от практическата ежедневна борба с диабета и от информацията, получавана от книги, вестници, брошури, контакти с лекари, медицински сестри, психолози, социални работници…, е налице една изключително висока множествена интелигентност[1]. А всички тези личностни качества според основателя на съвременната социология Макс Вебер винаги водят до постигането на житейски успех, (макар и при здрави във физиологично отношение хора), пък и са желани от работодателите при упражняването на всяка професия в модерното общество. Деца: Вие сте силни, вие сте смели, вие знаете много и умеете много неща, за които вашите съученици и приятели изобщо и не подозират. Ако все още се колебаете каква професия да изберете, разгледайте и решете интересния тест на Е. Климов, който е приложен. Родители: Анализирайте с детето си резултатите от теста и на базата на тях и най-вече предпочитанията на самото дете, потърсете подходящо професионално учебно заведение; огледайте се за евентуалното практическо приложение на трудовите нагласи в съответните институции; влезте във връзка с работодатели – действащото българско законодателство предлага редица преференции във вид на субсидии и стипендии за децата и хората с увреждания – използвайте ги! Ш      ПЕТИ СЪВЕТ: Постарайте се да се насочвате и овладявате онези професии, които са особено подходящи за хората с диабет! Деца: Диабетът изисква да бъдете умни – не се колебайте да учите различни неща дори и цял живот! Диабетът изисква да бъдете силни – затова спортувайте! Диабетът изисква специфичен начин на живот, специфично хранене, специфична рехабилитация, затова – намерете професията, която ще ви осигури достатъчни доходи…   ТЕСТ: Какъв да стана?

                   Това е един тест за подпомагане на избора на подходяща професия. С дадената таблица трябва да се работи по следния начин: Четете поред точките в таблицата и давайте или положителен отговор (“да”), или отрицателен (“не”). Ако отговорите с “да”, поставете знак “+” пред съответната цифра, която стои в дадения пункт в една от вертикалните стълбици. Отговорът “не” може да има двойно значение: или просто отсъствие на положителен отговор, или активно отрицание. Във втория случай пред съответната цифра поставете “-“, в първия – никакъв знак. Като преминете по този начин всички тридесет и един реда, сметнете алгебричните суми на отбелязаните числа във всяка от стълбиците (цифрите без знаци не е необходимо да смятате).                    Най-големите положителни суми ще бъдат в колонките, които съответстват на най-подходящата професия за вас, а най-отрицателните – за неподходящите.                    Разбира се, според склонностите и способностите си човек може да има предпоставки не за една, а за няколко професии. Тогава трябва да се избира между тях…
Тип на специалността   (според вида на труда) Програма за самооценка   П (природа)   Т (техника)   З (знакова система)   Х (художествени образи)   Ч (човек – човек)
1 Лесно (без скованост) се запознавам с нови хора 0 0 0 0 1
2 С удоволствие и дълго мога да майсторя нещо (или да шия, плета, правя) 0 1 0 0 0
3 С удоволствие посещавам музеите, театрите, концертите и художествените изложби 0 0 0 1 0
4 С удоволствие и постоянно следя и се грижа за растенията 1 0 0 0 0
5 С удоволствие и дълго мога да изчислявам нещо, да пресмятам или да чертая 0 0 1 0 0
6 С удоволствие прекарвам времето си с връстници или с по-малките, когато е необходимо да ги занимавам с нещо, да ги увлека в работата или да им помогна с нещо 0 0 0 0 1
7 С желание и често помагам на по-възрастните в грижите за животни (или за растения) 1 0 0 0 0
8 Обикновено провя малко грешки в писмените работи 0 0 1 0 0
9 Моите изделия (това, което правя с ръцете си в свободното си време) обикновено предизвикват интерес у другарите ми, у възрастните 0 2 0 0 0
10 По-възрастните смятат, че имам способности в определена област на изкуството 0 0 0 2 0
11 Чета с удоволствие за растителния (или за животинския) свят 1 0 0 0 0
12 Участвам активно в художествената самодейност 0 0 0 1 0
13 Чета с удоволствие за устройството на механизмите, за машините, за приборите 0 1 0 0 0
14 С удоволствие и дълго време мога да решавам главоблъсканици или да седя над трудни задачи, кръстословици, ребуси 0 0 2 0 0
15 Лесно изглаждам разногласия между връстниците си или по-малките 0 0 0 0 2
16 По-големите смятат, че имам способности за работа с техника 0 2 0 0 0
17 Резултатите от художественото ми творчество се одобряват и от напълно непознати хора 0 0 0 2 0
18 По-възрастните смятат, че имам способности за работа с растения или животни 2 0 0 0 0
19 Обикновено, както смятат, успявам подробно и ясно да излагам мислите си в писмена форма 0 0 2 0 0
20 Почти никога не се карам 0 0 0 0 1
21 Нещата, които правя се одобряват и от непознати 0 1 0 0 0
22 Без особен труд усвоявам непознати или чужди думи 0 0 1 0 0
23 Често ми се случва да помагам на непознати хора 0 0 0 0 2
24 Неуморно и продължително мога да се занимавам с любимата си художествена дейност (музика, рисуване и т.н.) 0 0 0 1 0
25 С голям интерес чета за опазването на околното среда, за планините, за животните 1 0 0 0 0
26 Обичам да разглеждам устройството на механизми, машини, прибори 0 1 0 0 0
27 Обикновено успявам да убедя връстниците си или по-малките, че е необходимо да се постъпва така, а не по друг начин 0 0 0 0 1
28 С удоволствие наблюдавам животни или разглеждам растения 1 0 0 0 0
29 С удоволствие чета научно-популярна, литературно-критическа литература, публицистика 0 0 1 0 0
30 Опитвам силите си в живописта, музиката, поезията и т.н. 0 0 0 1 0
31 Без особени усилия и с удоволствие разглеждам географски карти, схеми, графики, чертежи, таблици 0 0 2 0 0
  Общо точки:          

В този тест професиите са групирани по следния начин: Първи тип – “човек – природа”
– обединяват полевъдите, животновъдите, пчеларите, лесовъдите, агрономите, ветеринарните лекари и т.н. Вторият тип – “човек - техника” – това са стругарите, шивачи, шофьори, инженери. Третият тип професии обединяват онези, които се справят с различни условни знаци, шифри, кодове, формули, езици и пр. – това е системата “човек – система от знаци”. Четвъртият тип – “човек – художествен образ”, е представен от бояджиите, копировачи на рисунки, художниците оформители, живописците и т.н. Петият тип професии – “човек – човек” – включва продавачи, медицински сестри, възпитатели, преподаватели.
 
* Терминът “множествена интелигентност” е заимстван от Х. Гарднър. Според него наред с целенасочено формираната и измервана в училище математико-логическа интелигентност, съществуват редица други форми на интелигентността, които са вродени, или придобити от човека.  


Тагове:   неговите,   диабет,


Гласувай:
1



1. анонимен - Пет съвета към детето с диабет и неговите родители
11.06.2010 17:05
Една много добра, систематизирана и пълноценна информация за поведението на децата с диабет и техните родители. Като лекар не мога да прибавя нищо повече към представения материал. Моите професионални поздрави и уважение
цитирай
2. анонимен - Пет съвета към детето с диабет и неговите родители
11.06.2010 17:12
анонимен написа:
Една много добра, систематизирана и пълноценна информация за поведението на децата с диабет и техните родители. Като лекар не мога да прибавя нищо повече към представения материал. Моите професионални поздрави и уважение
- Д-р Дора Георгиева, www.vega-med.com. e-mail:dr.dora_georgieva@abv.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 2305800
Постинги: 382
Коментари: 550
Гласове: 3359
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031